Irving Schott. Kilka słów o twórcy ramoneski

kobieta w ramonesce

Ramoneska stanowi jeden z najbardziej kultowych elementów garderoby. W połączeniu z jasnymi jeansami i białą koszulką tworzy klasyczny i uwielbiany przez trendsetterów na całym świecie look. Modelki kochają ją łączyć z delikatnymi sukienkami i butami motocyklowymi, a francuskie it-girls z dodatkami w stylu vintage. Skórzana ramoneska tak jak beżowy trench czy mała czarna nigdy nie przestanie być modna. W każdym sezonie pojawiają się nowe wariacje na jej temat. Jednak sama ramoneska jest na tyle uniwersalna, że można ją nosić przez cały rok. Jej historia fascynuje i zadziwia podobnie jak ta związana z powstaniem prochowca marki Burberry. Przybliżamy ją w dalszej części wpisu.

Kurtka motocyklowa Perfecto

Ramoneska tak jak słynny trench powstała ze względów praktycznych. Miała chronić przed wiatrem i deszczem przemierzających amerykańskie pustkowia motocyklistów. Zresztą nadal pełni tę funkcję. Wystarczy obejrzeć teledysk do piosenki „Ride” autorstwa Lany Del Rey, na którym piosenkarka razem z innymi miłośnikami jazdy na motorze podróżuje po Stanach Zjednoczonych. Dzięki motocyklistom wolność i bunt na zawsze stały się wartościami kojarzonymi ze skórzaną ramoneską.

Za jej twórcę uznaje się amerykańskiego projektanta Irvinga Schotta, który wypuścił jej pierwowzór na rynek w 1928 roku. Stworzona przez niego kurtka motocyklowa Perfecto szybko zyskała oddanych fanów – nazwa „ramoneska” stała się powszechnym określeniem używanym w stosunku do wspomnianego okrycia wierzchniego dopiero w latach 70. za sprawą kultowego zespołu Ramones. Jego członkowie spopularyzowali ramoneskę wśród młodzieży słuchającej muzyki z pogranicza rocka, metalu, punka.

Schott podczas projektowania kurtki Perfecto, której nazwa pochodzi od jego ulubionych cygar, współpracował podobno z Beck Industries, czyli z największym w tamtych czasach dystrybutorem Harleya-Davidsona. Idea ramoneski narodziła się w Nowym Jorku, gdzie Irvin wraz ze swoim bratem Jackiem założył w 1913 roku przedsiębiorstwo Schott Bros. Siedziba prowadzonej przez nich firmy mieściła się w piwnicy kamienicy w dzielnicy Lower East Side na Manhattanie. Irvin i Jack byli synami rosyjskich imigrantów i zajmowali się pierwotnie produkcją podszytych futrem płaszczy przeciwdeszczowych.

Dopiero w 1928 roku uszyli innowacyjną kurtkę dla motocyklistów. Zaprojektowane przez nich okrycie wierzchnie miało wełnianą podszewkę i asymetryczny zamek. Bracia Schott jako pierwsi w branży przyszyli do kurtki zamek błyskawiczny – ten asymetryczny suwak wciąż stanowi firmowy znak ramoneski. Zaprojektowaną przez siebie kurtkę Irvin i Jack sprzedali dilerowi Harleya-Davidsona za jedyne 5,50 dolara.

Kurtkę motocyklową Perfecto rozsławił grający w „Dzikim” (1953) Marlon Brandon. Jednak po premierze filmu dochody z jej sprzedaży gwałtownie spadły, ponieważ szkoły zabroniły uczniom jej noszenia. Okrycie wierzchnie braci Schott stało się oficjalnie symbolem rebelii. Wśród kolejnych fanów ramoneski wymienia się między innymi Jamesa Deana, Bruce’a Springsteena, Kate Moss czy Kim Kardashian.

Dzięki braciom Schott zwolennicy dobrego stylu z rockowym sznytem zyskali idealne okrycie wierzchnie: jednocześnie klasyczne i punkowe, wygodne i uniwersalne.

Ten wpis został opublikowany w Blog. Dodaj adres do zakładek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 + fourteen =